Metodika pro web a intranet: Porovnání verzí

Z Manuály FFUK
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání
m
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od 2 dalších uživatelů.)
Řádek 5: Řádek 5:
 
* Při psaní titulku nepoužívejte pouze velká písmena.
 
* Při psaní titulku nepoužívejte pouze velká písmena.
 
=== Úvod do obsahu stránky ===
 
=== Úvod do obsahu stránky ===
* Neměl by být delší než 2­3 řádky textu.  
+
* Neměl by být delší než 2-­3 řádky textu.  
 
* Formátování tučným písmem pro zvýraznění podstatného obsahu. 
 
* Formátování tučným písmem pro zvýraznění podstatného obsahu. 
 
* Používat hypertextové odkazy pro prolinkování s dalším relevatním obsahem.  
 
* Používat hypertextové odkazy pro prolinkování s dalším relevatním obsahem.  
Řádek 11: Řádek 11:
 
=== Obsah ===
 
=== Obsah ===
 
*Návštěvník text nepročítá, ale nejdříve ho tzv. skenuje očima a hledá relevantní fráze (klíčová slova). Až v případě zájmu je ochoten text číst podrobně.  
 
*Návštěvník text nepročítá, ale nejdříve ho tzv. skenuje očima a hledá relevantní fráze (klíčová slova). Až v případě zájmu je ochoten text číst podrobně.  
* Text by měl mít přehlednou strukturu, která pomáhá v dobré orientaci
+
*Vždy je důležité redukovat délku obsahu. Nezatěžujte uživatele.Používejte a zvýrazňujte klíčová slova. 
 +
*Používejte tedy odstavce a článek rozdělte do několika sekcí, z nichž každá má svůj vlastní podnadpis.  
 +
*Dbejte na strukturovaný text, využívejte odrážky a číslování. Vždy to dodá textu logickou strukturu
 +
*Doplňujte obsah o ilustrační obrázky. Díky fotkám a obrázkům bude text mnohem zajímavější.
  
 
== Obrazový materiál ==
 
== Obrazový materiál ==
Řádek 29: Řádek 32:
 
* Banner by měl být graficky co nejjednodušší a měl by obsahovat minimum textu.
 
* Banner by měl být graficky co nejjednodušší a měl by obsahovat minimum textu.
 
*Banner musí být kontrastní k barvě pozadí stránky. Pokud má banner světlé pozadí, je nutné aplikovat rámeček v podobě tmavě šedivé čáry o šířce 1px. 
 
*Banner musí být kontrastní k barvě pozadí stránky. Pokud má banner světlé pozadí, je nutné aplikovat rámeček v podobě tmavě šedivé čáry o šířce 1px. 
*V banner je nutné používat pouze krátké a výstižné nadpisy v rozsahu tří až šesti slov.  
+
*V banner je nutné používat pouze krátké a výstižné nadpisy v rozsahu tří až šesti slov. 
  
 
+
[[File:banner1.png]]
 +
[[File:banner2.png]]
  
 
== Odkazy ==
 
== Odkazy ==
Řádek 53: Řádek 57:
 
* Stránka je vystavena na CSS a HTML, používejte proto validní HTML kód a respektujte kaskádové styly (CSS). Styly usnadňují zachovat vzhled našich stránek.
 
* Stránka je vystavena na CSS a HTML, používejte proto validní HTML kód a respektujte kaskádové styly (CSS). Styly usnadňují zachovat vzhled našich stránek.
  
 +
== Aktuality a kalendář akcí ==
 +
*Každá aktualita musí mít fotku, u které je nezbytné  dodržet potřebný rozměr náhledu a poměr stran. Současná hodnota je stanovena na 130px x 90px.  
 +
*Délka nadpisu by měla být na jeden řádek. Celkově doporučujeme snahu o maximální redukci. 
 +
*Nepsat celé nadpisy kapitálkami.
 +
 
  
 
== Intranet ==
 
== Intranet ==
 
* Při tvorbě nové stránky/aplikace je třeba dbát na její název, na základě kterého se tvoří URL, které je neměnné.
 
* Při tvorbě nové stránky/aplikace je třeba dbát na její název, na základě kterého se tvoří URL, které je neměnné.
 +
 +
===Přidělování práv===
 +
* Ve své dokumentové knihovně vytvoříte nový adresář kliknutím na tlačítko “+nový”, u něhož budete schopni dále upravovat práva.
 +
 +
[[File:prava_1.jpg|400px]]
 +
 +
* Pokud chcete poslat odkaz na celý adresář, kliknete na tři tečky vpravo od adresáře, které znamenají rozbalení nabídky a dále na položku “Sdílet”.
 +
 +
[[File:prava_2.jpg|400px]]
 +
 +
* Poté se vám otevře formulář. V první kolonce “Pozvat lidi” můžete přidat další osoby, se kterými příslušný soubor chcete sdílet. V další kolonce vyberete z možností “Může upravit” nebo “Může editovat”. Akci potvrdíte spodním tlačítkem "Sdílet".
 +
 +
[[File:prava_3.jpg|400px]]

Aktuální verze z 31. 7. 2014, 18:17

Text

Titulek k článku

  • Titulek je používán ve vyhledávačích a URL, proto by měl být smysluplný, krátký a výstižný.
  • Měl by být krátký na jeden řádek, avšak stále dostatečně informativní.
  • Při psaní titulku nepoužívejte pouze velká písmena.

Úvod do obsahu stránky

  • Neměl by být delší než 2-­3 řádky textu.  
  • Formátování tučným písmem pro zvýraznění podstatného obsahu. 
  • Používat hypertextové odkazy pro prolinkování s dalším relevatním obsahem.  
  • Další struktura již podléhá samotným potřebám obsahu stránky. 

Obsah

  • Návštěvník text nepročítá, ale nejdříve ho tzv. skenuje očima a hledá relevantní fráze (klíčová slova). Až v případě zájmu je ochoten text číst podrobně.  
  • Vždy je důležité redukovat délku obsahu. Nezatěžujte uživatele.Používejte a zvýrazňujte klíčová slova. 
  • Používejte tedy odstavce a článek rozdělte do několika sekcí, z nichž každá má svůj vlastní podnadpis.  
  • Dbejte na strukturovaný text, využívejte odrážky a číslování. Vždy to dodá textu logickou strukturu. 
  • Doplňujte obsah o ilustrační obrázky. Díky fotkám a obrázkům bude text mnohem zajímavější.

Obrazový materiál

Obrázky v textu

  • Nahrávejte obrázky v menší velikosti a formátu, aby zbytečně nezpomalovaly načítání stránky.
  • Je-li potřeba, obraz ořízněte. Oříznutí pomáhá definovat předmět obrazu tím, že odstraní nadbytečné pozadí.
  • Aby váš obrázek zaujal pozornost čtenáře, používejte kontrastní barvy.

Formáty

  • Existují tři obrazové formáty, které se využívají pro webové stránky – GIF, JPEG, PNG.
  • Pro fotografie a grafiku doporučujeme používat formát JPEG.

Header na úvodní stránce

  • Rozměry – 1280px x 250px.
  • Obsahuje krátký titulek a perex (150 – 200 znaků).

Boční bannery na úvodní stránce

  • U bannerů doporučujeme dodržovat pevný rozměr, v současné době je to 303px x 99px. 
  • Na stránce může být maximálně 6 bannerů.
  • Banner by měl být graficky co nejjednodušší a měl by obsahovat minimum textu.
  • Banner musí být kontrastní k barvě pozadí stránky. Pokud má banner světlé pozadí, je nutné aplikovat rámeček v podobě tmavě šedivé čáry o šířce 1px. 
  • V banner je nutné používat pouze krátké a výstižné nadpisy v rozsahu tří až šesti slov. 

Banner1.png Banner2.png

Odkazy

Odkaz v textu

  • Ujistěte se, že je odkaz funkční.
  • Zkontrolujte obsah, na který odkazujete.
  • Nepište “klikněte zde” jako jediný text odkazu.
  • Propojte odkaz s textem přirozeně.
  • Pište jasné odkazy. Pokud stojí v odkazu „tato kniha…“, link by měl vést ke knize, nikoliv do knihkupectví nebo na stránku autora biografie.
  • Vytvářejte odkazy, které vedou na obsah, nikoliv rozcestník odkazů. Pokud posíláte čtenáře do rozcestníku, přidejte vysvětlení do textu.

URL

  • Pojmenujte URL podle titulku.


Dokumenty

  • Přiložené dokumenty vkládejte vždy v PDF formátu.
  • Název dokumentu ideálně bez diakritiky a mezer.


HTML a CSS

  • Stránka je vystavena na CSS a HTML, používejte proto validní HTML kód a respektujte kaskádové styly (CSS). Styly usnadňují zachovat vzhled našich stránek.

Aktuality a kalendář akcí

  • Každá aktualita musí mít fotku, u které je nezbytné  dodržet potřebný rozměr náhledu a poměr stran. Současná hodnota je stanovena na 130px x 90px.  
  • Délka nadpisu by měla být na jeden řádek. Celkově doporučujeme snahu o maximální redukci. 
  • Nepsat celé nadpisy kapitálkami.

 

Intranet

  • Při tvorbě nové stránky/aplikace je třeba dbát na její název, na základě kterého se tvoří URL, které je neměnné.

Přidělování práv

  • Ve své dokumentové knihovně vytvoříte nový adresář kliknutím na tlačítko “+nový”, u něhož budete schopni dále upravovat práva.

Prava 1.jpg

  • Pokud chcete poslat odkaz na celý adresář, kliknete na tři tečky vpravo od adresáře, které znamenají rozbalení nabídky a dále na položku “Sdílet”.

Prava 2.jpg

  • Poté se vám otevře formulář. V první kolonce “Pozvat lidi” můžete přidat další osoby, se kterými příslušný soubor chcete sdílet. V další kolonce vyberete z možností “Může upravit” nebo “Může editovat”. Akci potvrdíte spodním tlačítkem "Sdílet".

Prava 3.jpg